Categories
P7

P7 Prezentarea portofoliului

Când portofoliul clasei este gata, îl veți prezenta în fața unui auditoriu.
Prezentarea poate fi în fața unor reprezentanți ai instituțiilor vizate de proiect sau a unor persoane din comunitate. Aceasta presupune prezentarea ideilor celor mai importante din portofoliu și explicarea clară a poziției luate.

P7.1 Pregătirea conținutului prezentării

Este foarte important să pregătiți cu atenție nu doar suportul vizual ci și ceea ce veți spune la prezentare.

Nu vă bazați doar pe ceea ce scrie pe diapozitive / panouri. Acestea sunt un suport pentru prezentare, însă discursul vostru este cel care va acapara atenția audienței și va transmite mesajele principale ale proiectului. Unul din cele 6 grupuri este responsabil de pregătirea discursului. Acesta trebuie să fie clar, concis și interesant. Redactați textul discursului care va fi rostit la prezentarea proiectului. Acest lucru vă va ajuta să vă pregătiți cât mai bine și să puteți repeta discursul, însă la prezentarea publică trebuie să fiți pregătiți să îl rostiți fără a-l citi, folosindu-vă doar de cuvintele ajutătoare de pe diapozitive sau panouri.

Sfaturi pentru pregătirea prezentării:

  • Ritmul prezentării nu trebuie să fie nici foarte lent (ceea ce poate face ca publicul să își piardă atenția), nici foarte rapid (ceea ce poate face ca publicul să nu poată urmări firul prezentării și să nu înțeleagă despre ce este vorba). În medie, un discurs de 1300 de cuvinte durează 10 minute.
  • Textul prezentării trebuie să fie clar, concis, interesant, captivant. Chiar dacă ați redactat textul discursului, asigurați-vă că atunci când faceți prezentarea aceasta va suna natural, nu mecanic. Repetați prezentarea în fața colegilor, prietenilor și/sau a oglinzii.
  • Privirea trebuie îndreptată către audiență. Nu priviți spre portofoliu sau spre ecran, ci spre invitați sau spre public. Nu citiți cuvânt cu cuvânt texte din secțiunea de expunere a portofoliului. Nu citiți de pe foi.
  • Mâinile pot fi folosite pentru a gesticula, însă nu în exces. Nu țineți mâinile încrucișate în timpul prezentării. Deși la o primă vedere nu pare important, adesea prezentatorii nu știu ce să facă cu mâinile în timpul prezentării. Atunci când pregătiți prezentarea acordați atenției și limbajului corpului.
  • Schimbarea prezentatorilor trebuie făcută rapid și subtil, pentru a nu pierde timp sau atenția audienței. Asigurați-vă că fiecare vorbitor știe când îi vine rândul să prezinte și se află în apropierea locului de unde va vorbi.
  • Sala trebuie aranjată în așa fel încât invitații să vă vadă bine dar să poată vedea și portofoliul realizat și, dacă este cazul, ecranul pe care proiectați prezentarea.

Formulați, în câteva fraze, mesajul esențial al fiecăreia din cele 4 secțiunii ale portofoliului. Apoi, persoanele responsabile vor prezenta în fața clasei discursul pregătit. Persoanele care prezintă discursul pot fi același care l-au redactat sau pot fi alte persoane. În cadrul acestei prezentări pregătitoare, întreaga clasă va urmări:

  • dacă prezentarea reflectă corect și clar conținutul secțiunii respective din portofoliu;
  • dacă există suprapuneri sau repetiții între descrierile fiecărei secțiuni;
  • dacă există scăpări, elemente importante ce trebuie adăugate;
  • dacă prezentarea se încadrează în timpul prevăzut (maximum 15 minute dacă o singură clasă prezintă portofoliul la evenimentul public și maximum 8 minute dacă mai multe clase din școală prezintă).

Pe baza observațiilor formulate de colegi se va decide ce anume trebuie modificat în prezentarea fiecărui grup, în așa fel încât în ansamblu să rezulte o prezentare clară, completă și bine structurată. Este important, de asemenea, să cronometrați prezentarea, pentru a ști cu exactitate cât timp durează. Țineți cont și de timpul necesar schimbării prezentatorilor.

Organizarea prezentării

Fiecare elev din clasă va avea un rol în organizarea prezentării. Identificați ce elemente sunt necesare pentru o bună organizare, planificați când să se desfășoare acestea și stabiliți care elevi vor fi responsabili de fiecare aspect. Spre exemplu:

  1. Stabilirea datei, orei și locului (poate fi sala de clasă, sala festivă sau sala de sport a școlii, o altă sală disponibilă, spre exemplu, dintr-o instituție publică etc.). Poate fi necesară obținerea aprobării pentru utilizarea sălii;
  2. Stabilirea listei de invitați;
  3. Crearea unui eveniment pe platforma www.cetateanul.intercultural.ro;
  4. Formularea invitației și includerea link-ului la evenimentul de pe platformă;
  5. Transmiterea invitațiilor;
  6. Invitarea presei locale (dacă doriți ca proiectul vostru să fie reflectat în presă) și/sau realizarea de afișe în școală (dacă doriți să invitați și elevi din alte clase, în măsura în care spațiul prevăzut și programul școlar permit acest lucru);
  7. Confirmarea telefonică a participării invitaților;
  8. Pregătirea sălii (locul unde vor sta invitații, afișarea portofoliului daca s-au folosit panouri sau instalarea și testarea echipamentului de proiecție dacă prezentarea este electronică);
  9. Așteptarea invitaților la intrare și conducerea lor în sală;
  10. Salutul de bun venit adresat participanților;
  11. Moderarea discuției ce urmează prezentării.
  12. Realizarea de fotografii.

Unul sau mai mulți elevi pot primi sarcina de a nota ideile importante și de a scrie apoi un articol despre eveniment pentru blogul clasei sau pentru revista școlii. Dacă toți participanții sunt de acord, puteți realiza și o înregistrare audio sau video a prezentării.